Jak się zarejestrować w powiatowym urzędzie pracy jako osoba bezrobotna?

Jak się zarejestrować w powiatowym urzędzie pracy jako osoba bezrobotna?

Jeżeli chcesz zarejestrować się jako osoba bezrobotna, to możesz:
  1. zgłosić się do powiatowego urzędu pracy, właściwego ze względu na miejsce zameldowania stałego lub czasowego, a jeżeli nie posiadasz żadnego zameldowania – do powiatowego urzędu pracy, na którego obszarze działania przebywasz;

    albo
  2. skorzystać z uproszczonego sposobu elektronicznej rejestracji w urzędzie pracy, który jest adresowany do wszystkich osób mających dostęp do Internetu. Rejestracja polega na wypełnieniu wniosku o dokonanie rejestracji jako osoba bezrobotna w postaci elektronicznej dostępnego na stronie praca.gov.pl (lub za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej), przesłaniu go do właściwego powiatowego urzędu pracy oraz umówieniu się na wizytę w urzędzie w celu dostarczenia wymaganych dokumentów oraz osobistego potwierdzenia poprawności przekazanych danych

    Po przekazaniu danych urząd pracy wyznacza termin stawiennictwa, nie dłuższy niż 7 dni roboczych, w celu dostarczenia wszystkich wymaganych na potrzeby rejestracji dokumentów i dokonania rejestracji. W sytuacji, gdy nie stawisz się w wyznaczonym przez urząd terminie, dane przekazane zostają usunięte z systemu teleinformatycznego urzędu pracy;

    Powyższa procedura umożliwi Ci wcześniejszą rezerwację terminu rejestracji, w na celu przede wszystkim zaoszczędzenia czasu, jaki spędzisz w urzędzie pracy, oczekując na rejestrację.

    Status osoby bezrobotnej nabędziesz z dniem, w którym zgłosisz się do powiatowego urzędu pracy, poświadczysz własnoręcznym podpisem przekazane dane i złożysz, w obecności pracownika powiatowego urzędu pracy i pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, oświadczenie o prawdziwości przekazanych danych oraz o zapoznaniu się z warunkami zachowania statusu bezrobotnego;

    albo
  3. skorzystać z w pełni elektronicznej rejestracji w urzędzie pracy. Rejestracja polega na wypełnieniu wniosku o dokonanie rejestracji jako osoba bezrobotna w postaci elektronicznej dostępnego na stronie www.praca.gov.pl, załączeniu do wniosku skanów wszystkich dokumentów wymaganych do rejestracji, opatrzeniu wniosku i załączników bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP oraz przesłaniu wniosku wraz z załącznikami do właściwego powiatowego urzędu pracy.

    Status osoby bezrobotnej nabędziesz z dniem złożenia wniosku za pośrednictwem elektronicznego systemu rejestracji, po opatrzeniu go i załączonych do wniosku zeskanowanych dokumentów oraz oświadczenia o prawdziwości przekazanych danych, oraz o zapoznaniu się z warunkami zachowania statusu – jednym z dwóch aktualnie akceptowanych, bezpiecznych podpisów.
Szczegółowe informacje dotyczące profilu zaufanego, w tym:
- czym jest profil zaufany,
- kto i jak może go założyć
znajdziesz: https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany

Zapraszamy również do zapoznania się z instrukcją elektronicznej rejestracji przez internet oraz instrukcjami Jak założyć Profil Zaufany i Jak założyć konto użytkownika w praca.gov.pl.

W trakcie epidemii możesz wypełnić wniosek o dokonanie rejestracji w postaci elektronicznej, który jest dostępny na stronie praca.gov.pl. Wówczas:
  • pracownik urzędu pracy zadzwoni do Ciebie;
  • zostaniesz zarejestrowany z dniem przeprowadzenia rozmowy telefonicznej z urzędnikiem.

Podstawa prawna


Informacje o publikacji dokumentu

Informacje szczegółowe urzędu

Rejestracja przez Internet

REJESTRACJA W URZĘDZIE
Data publikacji: 16.10.2020
modyfikacja: 10.06.2021r.
 
Rejestracja w Urzędzie odbywa się przy zachowaniu reżimu sanitarnego. W trosce o Państwa bezpieczeństwo zachęcamy do pełnej rejestracji elektronicznej (bez konieczności osobistego zgłaszania się do Urzędu). Szczegółowe informacje dotyczące profilu zaufanego znajdziesz tutaj.
 
Aby uzyskać status osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy należy:
 
 1.Dokonać pełnej rejestracji elektronicznie tzn. wypełnić wniosek o dokonanie rejestracji jako osoba bezrobotna w postaci elektronicznej dostępny na stronie praca.gov.pl, załączeniu do wniosku skanów wszystkich dokumentów wymaganych do rejestracji, opatrzeniu wniosku i załączników bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP oraz przesłaniu wniosku wraz z załącznikami do właściwego powiatowego urzędu pracy.
 Zapraszamy również do zapoznania się z

 2.Umówić się na wizytę w celu rejestracji:
 
   a) elektronicznie za pośrednictwem strony praca.gov.pl. (tylko dla osób posiadających certyfikat  kwalifikowany lub za pomocą podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP ).
 
  b)  zgłosić się osobiście
Rejestracja następuje w dniu osobistego zgłoszenia się w urzędzie po przedłożeniu dokumentów niezbędnych do rejestracji.


I forma:

Można skorzystać w pełni z elektronicznej rejestracji w urzędzie pracy. Rejestracja polega na wypełnieniu wniosku o dokonanie rejestracji jako osoba bezrobotna w postaci elektronicznej dostępnego na stronie www.praca.gov.pl, załączeniu do wniosku skanów wszystkich dokumentów wymaganych do rejestracji, opatrzeniu wniosku i załączników bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP oraz przesłaniu wniosku wraz z załącznikami do właściwego powiatowego urzędu pracy.

Status osoby bezrobotnej nabędziesz z dniem złożenia wniosku za pośrednictwem elektronicznego systemu rejestracji, po opatrzeniu go i załączonych do wniosku zeskanowanych dokumentów oraz oświadczenia o prawdziwości przekazanych danych, oraz o zapoznaniu się z warunkami zachowania statusu – jednym z dwóch aktualnie akceptowanych, bezpiecznych podpisów: podpis kwalifikowany lub profil zaufany.
 

UWAGA!

Do poprawnego zakończenia zgłoszenia się do rejestracji przez portal praca.gov.pl oraz rejestracji przy pomocy profilu zaufanego ePUAP wymagane jest potwierdzenie wyświetlonego komunikatu z prośbą o zaakceptowanie wprowadzonych danych (nagłówek "Weryfikacja"):


 

Rejestrując się przy pomocy profilu zaufanego ePUAP po poprawnym i zakończonym etapie podpisywania dokumentów, wraz z załącznikami, również wymagana jest akceptacja wprowadzonych danych na portalu praca.gov.pl (zrzut ekranu powyżej).
 

Wniosek o założenie profilu ePUAP mogą Państwo złożyć poprzez stronę: http://epuap.gov.pl
 

Lista instytucji w Poznaniu,  w których można potwierdzić profil ePUAP: http://epuap.gov.pl

 

UWAGA!

Status osoby poszukującej pracy nie uprawnia do świadczeń: ubezpieczenia zdrowotnego, zasiłku dla osoby bezrobotnej.

Status osoby bezrobotnej uprawnia do świadczeń: ubezpieczenia zdrowotnego, zasiłku itp.

Zachęcamy Państwa do obejrzenia filmu instruktażowego, przed przystąpieniem do procesu rejestracji na stronie www.praca.gov.pl. Film dotępny jest tutaj

II Forma:

umówienie terminu do rejestracji przez internet 
wyłącznie dla osób posiadających profil zaufany ePUAP lub podpis elektroniczny.  

Rejestracja następuje w dniu osobistego zgłoszenia się w urzędzie po przedłożeniu dokumentów niezbędnych do rejestracji.

W przypadku osób umówionych do rejestracji przez internet, należy pobrać bilet z automatu biletowego z pozycji "REJESTRACJA" po wejściu do Urzędu 10 minut przed umówioną wizytą.

 
Osoby posiadające bilety zobowiązane są do:
- pobrania z Punktu Informacyjnego oświadczeń rejestracyjnych
- wypełnienia ww. oświadczeń .

Aby skorzystać z tej formy rejestracji należy:
  1. Za pośrednictwem strony  www.praca.gov.pl należy wybrać z usług elektronicznych urzędów pracy opcję zarejestruj ( rejestracja/wyrejestrowanie osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy), następnie ikonę zgłoszenie do rejestracji jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy (KRB)
 
 
2.


3.

4. Wypełnienie ankiety.

UWAGA
Na podstawie odpowiedzi w ankiecie system zaklasyfikuje Państwa do zarejestrowania jako osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy. Status osoby bezrobotnej uprawnia m.in. do pobierania świadczeń, korzystania z form aktywizacji oferowanych przez urząd oraz do ubezpieczenia zdrowotnego.
Osoby zarejestrowane jako poszukujące pracy nie mają prawa do ubezpieczenia zdrowotnego oraz zasiłku.


III Forma:
Osobista rejestracja w Urzędzie dla osób nie posiadających dostępu do internetu


Status osoby bezrobotnej  lub poszukującej pracy nabędziesz z dniem osobistego zgłoszenia się w urzędzie po przedłożeniu dokumentów niezbędnych do rejestracji

Należy pobrać numer z automatów biletowych z pozycji "REJESTRACJA". Ilość biletów ograniczona. Rejestracja odbywa się od godz. 7:30.
 
Osoby umówione do rejestracji zobowiązane są do:
- pobrania z Punktu Informacyjnego oświadczeń rejestracyjnych,
- wypełnienia ww. oświadczeń.
 
 


Menu Display