Jak się zarejestrować w powiatowym urzędzie pracy jako osoba bezrobotna?

Print Drukuj

Rejestracja jako osoba bezrobotna może odbywać się osobiście w powiatowym urzędzie pracy lub przez internet. W przypadku rejestracji elektronicznej, należy wypełnić wniosek dostępny na stronie www.praca.gov.pl, dołączyć skany niezbędnych dokumentów oraz podpisać wniosek elektronicznie. Status osoby bezrobotnej uzyskuje się w dniu złożenia wniosku.

Wymagany jest bezpieczny podpis elektroniczny lub podpis potwierdzony profilem zaufanym. Szczegółowe informacje na temat profilu zaufanego oraz instrukcje dotyczące rejestracji są dostępne na odpowiednich stronach internetowych.

Podstawa prawna dotycząca rejestracji to art. 55 i art. 57 ust. 1.

Jeżeli chcesz zarejestrować się jako osoba bezrobotna, to możesz:

  1. zgłosić się do powiatowego urzędu pracy, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania,
    albo
  2. skorzystać z w pełni elektronicznej rejestracji w urzędzie pracy.
    Rejestracja polega na wypełnieniu wniosku o dokonanie rejestracji jako osoba bezrobotna w postaci elektronicznej dostępnego na stronie www.praca.gov.pl, załączeniu do wniosku skanów wszystkich dokumentów wymaganych do rejestracji, opatrzeniu wniosku i załączników bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP oraz przesłaniu wniosku wraz z załącznikami do właściwego powiatowego urzędu pracy.

Status osoby bezrobotnej nabędziesz z dniem złożenia wniosku za pośrednictwem elektronicznego systemu rejestracji, po opatrzeniu go i załączonych do wniosku zeskanowanych dokumentów oraz oświadczenia o prawdziwości przekazanych danych, oraz o zapoznaniu się z warunkami zachowania statusu – jednym z dwóch aktualnie akceptowanych, bezpiecznych podpisów.

Szczegółowe informacje dotyczące profilu zaufanego, w tym:

  • czym jest profil zaufany,
  • kto i jak może go założyć

znajdziesz: https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany

Zapraszamy również do zapoznania się z instrukcją elektronicznej rejestracji przez internet oraz instrukcjami Jak założyć Profil Zaufany i Jak założyć konto użytkownika w praca.gov.pl.

Podstawa prawna

Informacje o publikacji dokumentu


Rejestracja przez Internet

Print Drukuj
REJESTRACJA W URZĘDZIE
Data publikacji: 16.10.2020
modyfikacja: 10.06.2021r.
 
Aby uzyskać status osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy od 1.06.2025r. należy:
 
 1.Dokonać pełnej rejestracji elektronicznie tzn. wypełnić wniosek o dokonanie rejestracji jako osoba bezrobotna w postaci elektronicznej dostępny na stronie praca.gov.pl, załączeniu do wniosku skanów wszystkich dokumentów wymaganych do rejestracji, opatrzeniu wniosku i załączników bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP oraz przesłaniu wniosku wraz z załącznikami do właściwego powiatowego urzędu pracy.
 Zapraszamy również do zapoznania się z


 2. Zgłosić się osobiście
Rejestracja następuje w dniu osobistego zgłoszenia się w urzędzie po przedłożeniu dokumentów niezbędnych do rejestracji.


I forma:

Można skorzystać w pełni z elektronicznej rejestracji w urzędzie pracy. Rejestracja polega na wypełnieniu wniosku o dokonanie rejestracji jako osoba bezrobotna w postaci elektronicznej dostępnego na stronie www.praca.gov.pl, załączeniu do wniosku skanów wszystkich dokumentów wymaganych do rejestracji, opatrzeniu wniosku i załączników bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP oraz przesłaniu wniosku wraz z załącznikami do właściwego powiatowego urzędu pracy.

Status osoby bezrobotnej nabędziesz z dniem złożenia wniosku za pośrednictwem elektronicznego systemu rejestracji, po opatrzeniu go i załączonych do wniosku zeskanowanych dokumentów oraz oświadczenia o prawdziwości przekazanych danych, oraz o zapoznaniu się z warunkami zachowania statusu – jednym z dwóch aktualnie akceptowanych, bezpiecznych podpisów: podpis kwalifikowany lub profil zaufany.

Rejestrując się przy pomocy profilu zaufanego ePUAP po poprawnym i zakończonym etapie podpisywania dokumentów, wraz z załącznikami, wymagana jest akceptacja wprowadzonych danych na portalu praca.gov.pl
 

Wniosek o założenie profilu ePUAP mogą Państwo złożyć poprzez stronę: http://epuap.gov.pl
 

Lista instytucji w Poznaniu,  w których można potwierdzić profil ePUAP: http://epuap.gov.pl

 

UWAGA!

Status osoby poszukującej pracy nie uprawnia do świadczeń: ubezpieczenia zdrowotnego, zasiłku dla osoby bezrobotnej.

Status osoby bezrobotnej uprawnia do świadczeń: ubezpieczenia zdrowotnego, zasiłku itp.

Zachęcamy Państwa do obejrzenia filmu instruktażowego, przed przystąpieniem do procesu rejestracji na stronie www.praca.gov.pl. Film dotępny jest tutaj

II Forma:
Osobista rejestracja w Urzędzie dla osób nie posiadających dostępu do internetu

Status osoby bezrobotnej  lub poszukującej pracy nabędziesz z dniem osobistego zgłoszenia się w urzędzie po przedłożeniu dokumentów niezbędnych do rejestracji

Należy pobrać numer z automatów biletowych z pozycji "REJESTRACJA". Ilość biletów ograniczona. Rejestracja odbywa się od godz. 7:30.
 
Osoby umówione do rejestracji zobowiązane są do:
- pobrania z Punktu Informacyjnego oświadczeń rejestracyjnych,
- wypełnienia ww. oświadczeń.
 
 

Załączniki

Informacje o publikacji dokumentu