Wydawca treści

Dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej

Czym jest dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej?

Dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej to forma wsparcia udzielana bezrobotnym, absolwentom CIS, absolwentom KIS lub niepozostającym w zatrudnieniu lub niewykonującym innej pracy zarobkowej opiekunom osoby niepełnosprawnej, którzy chcą rozpocząć własną działalność gospodarczą.

Kto może otrzymać dofinansowanie?

Dofinansowanie może otrzymać:
  • bezrobotny,
  • absolwent CIS
  • absolwent KIS
  • poszukujący pracy niepozostający w zatrudnieniu lub niewykonujący innej pracy zarobkowej opiekun osoby niepełnosprawnej, z wyłączeniem opiekunów osoby niepełnosprawnej pobierających świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek opiekuńczy na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, lub zasiłek dla opiekuna na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, zwany dalej „opiekunem".

W jakiej wysokości środki można otrzymać?

Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej, w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa związanych z podjęciem tej działalności, mogą być przyznane w wysokości nie wyższej niż 6-krotność przeciętnego wynagrodzenia.

Umowa o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej

Przyznanie dofinansowania jest dokonywane na podstawie umowy zawieranej ze starostą (działającym w jego imieniu dyrektorem powiatowego urzędu pracy).
Przyznane bezrobotnemu/absolwentowi CIS/absolwentowi KIS/opiekunowi środki stanowią pomoc de minimis w rozumieniu przepisów rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie zastosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24 grudnia 2013, str. 1).
Do podstawowych obowiązków osoby, która otrzymała dofinansowanie należy:
  • prowadzenie działalności gospodarczej przez okres co najmniej 12 miesięcy (i niezawieszanie działalności gospodarczej w tym okresie),
  • niepodejmowanie zatrudnienia w okresie pierwszych 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej.

Wniosek o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej

Wniosek o dofinansowanie  należy złożyć we właściwym – ze względu na miejsce zamieszkania, pobytu lub planowane miejsce prowadzenia działalności – powiatowym urzędzie pracy.
Wniosek o dofinansowanie może być uwzględniony, jeżeli jest kompletny i prawidłowo sporządzony, a starosta dysponuje środkami na jego sfinansowanie.
Wniosek o dofinansowanie zawiera m.in.:
  • kwotę wnioskowanych środków,
  • rodzaj planowanej działalności gospodarczej,
  • kalkulację kosztów związanych z podjęciem działalności, źródła ich finansowania,
  • szczegółową specyfikację wydatków do poniesienia w ramach wnioskowanych środków,
  • proponowaną formę zabezpieczenia zwrotu środków.
Szczegółowe warunki, jakie muszą spełnić ubiegający się o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej określa rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz.U. poz. 1380).

Uwaga: Każdy powiatowy urząd pracy może posiadać również swój wewnętrzny regulamin przyznawania jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej, dlatego prosimy o zapoznanie się z nim.

Wprowadzone zmiany rozporządzenia w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej:

  • zniesienie warunku nieprowadzenia działalności gospodarczej przez ostatnie 12 miesięcy dla ubiegających się środki na podjęcie działalności gospodarczej, jeżeli zakończenie dotychczas wykonywanej działalności nastąpiło w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID 19, w związku z wystąpieniem tego stanu, a przedmiot planowanej działalności gospodarczej jest inny od działalności zakończonej,
  • możliwość zawieszenia działalności gospodarczej lub podjęcia zatrudnienia w okresie pierwszych 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej,
  • możliwość kontynuacji umowy w przypadku śmierci osoby, która otrzymała środki na podjęcie działalności gospodarczej w przypadku ustanowienia zarządu sukcesyjnego.

Podstawa prawna


Informacje o publikacji dokumentu

Informacje szczegółowe urzędu

Dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej

Data publikacji: 13.12.2024r.


Informujemy, że udzielanie jednorazowych środków na podjęcie działalności w roku 2024 zostało zakończone. W nowym roku nabór wniosków o dofinansowanie zostanie ogłoszony po określeniu wielkości środków finansowych przeznaczonych na ten cel oraz zaktualizowaniu Zasad przyznania jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej obowiązujących w PUP w Poznaniu na rok 2025r. Wszelkie informacje dotyczące aktualnie realizowanych działań Urzędu każdorazowo zamieszczane są w gablotach na terenie Urzędu i na stronie internetowej Urzędu w zakładce Aktualności.

................................................................................................................................................

OGŁOSZENIE

Powiatowy Urząd Pracy w Poznaniu informuje, iż 1 stycznia 2025r. weszło w życie Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2024r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz.U. poz. 1936). Rozporządzenie modyfikuje katalog kodów PKD i rozszerza go o nowe rodzaje działalności.
Nowa klasyfikacja PKD obowiązuje od 1 stycznia 2025 r. we wszystkich rejestrach publicznych, w tym w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) oraz Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Przedsiębiorcy, którzy rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej przed 1 stycznia 2025 r. mają 2 lata na aktualizację kodów PKD przy czym, przy każdej zmianie wpisu, system CEIDG będzie wymagał dostosowania kodów PKD do nowej klasyfikacji PKD 2025.
Wobec powyższego osoby, które w roku 2024 uzyskały z tut. Urzędu środki na podjęcie działalności gospodarczej i będą dokonywać aktualizacji symboli PKD we wpisie do CEIDG zobowiązane są do poinformowania Urzędu o dokonanych zmianach w celu weryfikacji poprawności doboru PKD do rodzaju działalności, na które beneficjent otrzymał dofinasowanie.
Informacje w powyższej sprawie prosimy kierować na adres dotacje@poznan.praca.gov.pl
 
Link do załącznika do Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2024r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) zawierające klucze prześcia PKD 2007 - PKD 2025 znajdziesz tutaj: https://poznan.praca.gov.pl/documents/3215613/3248230/Aktualizacja%20PKD%20-%20klucze%20przej%C5%9Bcia%20z%202007%20na%202025/2d75b9a7-5bad-4fcb-b5a9-7c3ffd5c221d?t=1737465593533
INFORMACJA DOTYCZĄCA PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH
W POWIATOWYM URZĘDZIE PRACY W POZNANIU
w procesie świadczenia usług rynku pracy

 
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej Rozporządzenie) informujemy, że:
 
  1. Administratorem Pani/Pana  danych osobowych jest: Powiatowy Urząd Pracy w Poznaniu, ul. Czarnieckiego 9, 61-538 Poznań
  2. W sprawach związanych z danymi osobowymi można się kontaktować z Inspektorem Ochrony Danych e-mail: iod@poznan.praca.gov.pl
  3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu związanym z realizacją wniosku i umowy o przyznanie jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej tj.: wypełnienie obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze w związku z realizowaniem zadań przez Powiatowy Urząd Pracy w Poznaniu na podstawie art.6 ust. 1 lit. c Rozporządzenia.
  4. W związku z przetwarzaniem danych w powyżej wskazanym celu, Pani/Pana dane osobowe mogą być udostępniane innym odbiorcom lub kategoriom odbiorców. Odbiorcami danych mogą być:
  1. podmioty upoważnione do odbioru danych osobowych na podstawie odpowiednich przepisów prawa;
  2. podmioty, które przetwarzają Pani/Pana dane osobowe w imieniu Administratora, na podstawie zawartej umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych (tzw. podmioty przetwarzające).
  1. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji wskazanego w pkt 3 celu przetwarzania, w tym również obowiązku archiwizacyjnego wynikającego z przepisów prawa, tj. przez okres 10 lat (w przypadku dofinansowania udzielonego ze środków krajowych) albo 20 lat (w przypadku dofinansowania udzielonego ze środków europejskich)
  2. W związku z przetwarzaniem przez Administratora danych osobowych przysługuje Pani/Panu:
  1. prawo dostępu do treści danych, na podstawie art. 15 Rozporządzenia;
  2. prawo do sprostowania danych, na podstawie art. 16 Rozporządzenia;
  3. prawo do usunięcia danych, na podstawie art. 17 Rozporządzenia;
  4. prawo do ograniczenia przetwarzania danych, na podstawie art. 18 Rozporządzenia;
  5. prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, na podstawie art. 21 Rozporządzenia.
  1. W przypadku, w którym przetwarzanie Pani/Pana danych odbywa się na podstawie zgody (tj. art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia), przysługuje prawo do cofnięcia jej w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  2. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy Pani/Pan uzna, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia.
  3. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem rejestracji  w Powiatowym Urzędzie Pracy. Przy czym podanie danych jest:
  1. obowiązkowe, jeżeli tak zostało to określone w przepisach prawa;
  2. dobrowolne, jeżeli odbywa się na podstawie Pani/Pana zgody lub ma na celu zawarcie umowy. Konsekwencją niepodania danych będzie brak możliwość realizacji czynności urzędowych lub nie zawarcie umowy.
  1. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania w rozumieniu Rozporządzenia
(Uwaga: realizacja powyższych praw musi być zgodna z przepisami prawa, na podstawie których odbywa się przetwarzanie danych oraz z zasadami archiwizacji).
Kontakt ze stanowiskiem ds. przedsiębiorczości:
telefon: 61 8345-684 (w godz. 8.00 - 14.00)

e-mail: dotacje@poznan.praca.gov.pl

Załączniki

Aktualizacja PKD - klucze przejścia z 2007 na 2025
Aktualizacja PKD - klucze przejścia z 2007 na 2025.pdf 8082 KB
Zasady przyznawania jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej
Zasady przyznawania jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej.pdf 431 KB
Obowiązek informacyjny i promocyjny w zakresie EFS+
Obowiązek informacyjny i promocyjny w zakresie EFS+.pdf 607 KB
Karta oceny wniosku 2024 (dokument nie stanowi załącznika do wniosku o dofinansowanie)
Karta oceny wniosku 2024 (dokument nie stanowi załącznika do wniosku o dofinansowanie).pdf 229 KB
Zestawienie kwot brutto dot. wydatkowania z FP - formularz dot. rozliczenia otrzymanego dofinansowania (dokument nie stanowi załącznika do wniosku)
Zestawienie kwot brutto dot. wydatkowania z FP - formularz dot. rozliczenia otrzymanego dofinansowania (dokument nie stanowi załącznika do wniosku).docx 100 KB
Zestawienie kwot brutto dot. wydatkowania z EFS - formularz dot. rozliczenia otrzymanego dofinansowania (dokument nie stanowi załącznika do wniosku)
Zestawienie kwot brutto dot. wydatkowania z EFS - formularz dot. rozliczenia otrzymanego dofinansowania (dokument nie stanowi załącznika do wniosku).docx 532 KB
Oświadczenie osoby składającej rozliczenie dotyczące podatku VAT - załącznik do rozliczenia dofinansowania (dokument nie stanowi załącznika do wniosku)
Oświadczenie osoby składającej rozliczenie dotyczące podatku VAT - załącznik do rozliczenia dofinansowania (dokument nie stanowi załącznika do wniosku).doc 57 KB
Oświadczenie o odliczeniu lub uzyskaniu zwrotu podatku VAT dot. otrzymanego dofinansowania (dokument nie stanowi załącznika do wniosku) - dotyczy umów z 2023r.
Oświadczenie o odliczeniu lub uzyskaniu zwrotu podatku VAT dot. otrzymanego dofinansowania (dokument nie stanowi załącznika do wniosku) - dotyczy umów z 2023r..pdf 124 KB
Oświadczenie o odliczeniu lub uzyskaniu zwrotu podatku VAT dot. otrzymanego dofinansowania (dokument nie stanowi załącznika do wniosku) - dotyczy umów z 2024r.
Oświadczenie o odliczeniu lub uzyskaniu zwrotu podatku VAT dot. otrzymanego dofinansowania (dokument nie stanowi załącznika do wniosku) - dotyczy umów z 2024r..pdf 127 KB
Zakończenie umowy _Oświadczenie uczestnika projektu dot. podatku VAT (formularz dot. programu PO WER)
Zakończenie umowy _Oświadczenie uczestnika projektu dot. podatku VAT (formularz dot. programu PO WER).pdf 646 KB
Zakończenie umowy _Oświadczenie uczestnika projektu dot. podatku VAT (formularz dot. programu WRPO)
Zakończenie umowy _Oświadczenie uczestnika projektu dot. podatku VAT (formularz dot. programu WRPO).pdf 695 KB
Zakończenie umowy - Oświadczenie beneficjenta o prowadzeniu działalności (dokument wypełnia beneficjent który podjął zatrudnienie w okresie pandemii COVID)
Zakończenie umowy - Oświadczenie beneficjenta o prowadzeniu działalności (dokument wypełnia beneficjent który podjął zatrudnienie w okresie pandemii COVID).doc 27 KB
Zakończenie umowy - Oświadczenie beneficjenta o prowadzeniu działalności (dotyczy umów zawartych w 2024r.)
Zakończenie umowy - Oświadczenie beneficjenta o prowadzeniu działalności (dotyczy umów zawartych w 2024r.).doc 46 KB

Menu nawigacji